Regler for handel med værdipapirer

 

Den 1. november 2007 trådte en ny lov om værdipapirhandel i kraft – det såkaldte MiFID regelsæt (Markets in Financial Instruments Directive). Loven bygger på et EU-direktiv, som betyder, at medlemslandene i EU nu får fælles regler på investeringsområdet.

Formål med loven

Et af formålene med loven er at beskytte dig som investor, når du handler værdipapirer eller andre finansielle instrumenter. Et andet formål er, at du får en ordentlig og professionel rådgivning. Dette er naturligvis ikke noget nyt for Sparekassen, men de fælles europæiske regler formaliserer tingene yderligere og stiller krav til, at vi bl.a. kan dokumentere, at vi har levet op til vores forpligtelser.

Hvad betyder det i praksis?

Som privat investor vil du opleve, at vi, for at kunne rådgive dig bedst muligt omkring køb og salg af værdipapirer, beder dig afgive oplysninger omkring dine formueforhold m.v. Det gør vi udelukkende, fordi det nu er blevet et lovkrav, at vi skal indhente disse oplysninger.

Kategorisering

Reglerne betyder, at alle vores kunder skal kategoriseres som detailkunde, professionel kunde eller godkendt modpart. Kategoriseringen hænger sammen med graden af investorbeskyttelse. Som udgangspunkt vil du blive placeret som detailkunde, da det er den kategori, der giver dig den største grad af beskyttelse. Hvis du ønsker at blive placeret i en anden kategori, kan dette ske efter forudgående aftale. Det kræver dog, at du opfylder en række specifikke krav.

Investeringsrådgivning efter MiFID-reglerne

For at kunne rådgive dig om investering, skal vi kende din investeringsprofil. Vi må nemlig kun rådgive dig, hvis vi får tilstrækkelige oplysninger til at kunne fastlægge din investeringsprofil.

Og for at kunne fastlægge din investeringsprofil, er der en række ting, vi skal gennemgå sammen med dig. Vi skal bl.a. gennemgå din økonomiske situation, din risikovillighed og dit formål med investeringen med udgangspunkt i dine ønsker, erfaringer og kendskab.

Alle mennesker er forskellige. Det ved vi her hos Sparekassen. Alle har forskellige ønsker og behov, og derfor er det vigtigt for os, at du får lige præcis dén rådgivning og vejledning, der passer til dig og din økonomi. Som et led i rådgivningen, laver vi derfor en såkaldt egnethedstest, der sikrer, at rådgivningen passer til din investeringsprofil – og dermed dig.

Hvis du ikke vil have rådgivning, kan du alligevel handle. Du skal blot være klar over, hvilke risici det indebærer, og hvilke konsekvenser det kan have for dig. Derfor har man indført et andet nyt begreb: En hensigtsmæssighedstest. Du skal gennemgå denne test, hvis du vil handle papirer, der er lidt mere komplekse end aktier og obligationer.

Ønsker du blot at købe og sælge de mest almindelige værdipapirer som eksempelvis aktier, obligationer og investeringsbeviser på din egen foranledning, kan dette også stadigvæk ske, ligesom du fortsat selv kan foretage handler via Sparekassens Netbank.

Du skal godkende vores ordreudførselspolitik, inden du kan handle.

Du er naturligvis også altid velkommen til at kontakte din rådgiver i Sparekassen, som står klar til at hjælpe med dine spørgsmål og problemer.

 

  • Henrik Silberg Dahlmann
    Investering & Marketing
    Telefon: 73 71 07 25 E-mail: hsd@sparbredebro.dk