Gode råd – om phishing

Nets informerer:

Vi oplever i øjeblikket en stigning i antallet af henvendelser fra kortholdere, som har været udsat for phishi​ng/svindel med henblik på at få lokket personlige informationer ud af kortholder. lad os sammen gøre en indsats mod svindlerne.

Vi ser især nye, kreative metoder, hvor svindlere telefonisk udgiver sig for at være fra Nets, banken/Sparekassen, MitID, Politiet og Gallup m.fl. og når de kontakter kortholder, kender de allerede nogle af kortholders personlige oplysninger. Vi har endda hørt, at svindlerne fysisk er taget til kortholders adresse og fået udleveret betalingskort fra kortholder, for på den måde at stjæle kortholders penge.

Vi oplever, at alle aldersgrupper bliver ofre for svindlerne. I år har vi dog set, at det især er de ældre kortholdere, der bliver svindlet.

Allerede nu har vi set, at flere banker er stoppet med muligheden for straksoverførsel i weekenden og at flere banker har også sat beløbsgrænsen ned for, hvor meget der kan overføres pr. døgn.

Vores erfaring fra tidligere år fortæller os, at vi inden længe kan forvente at se en stigning i antallet af phishing-henvendelser grundet et ekstraordinært højere antal internettransaktioner i forbindelse med Black Friday og julehandlen.

Derfor har vi udarbejdet en række gode råd, I kan videreformidle til jeres kunder, så vi forhåbentligt kan komme svindlerne i forkøbet, eller i det mindste give jeres kunder nogle værktøjer, hvis de er blevet udsat for svindel.

Sådan undgår du at blive offer for phishing

Fælles for telefonopkaldene snyde-emails og snyde-sms’er er, at modtageren opfordres til at afgive følsomme oplysninger (netbankkonti, betalingskortnummer, udløbsdato, kontrolcifre, CPR, NemID-nøglekort) enten gennem telefonen eller via et link.

Denne aktivitet er et såkaldt phishing-forsøg, hvor svindlere forsøger at lokke oplysninger ud af NemID-brugere, netbankkunder og kortholdere, med henblik på misbrug af deres NemID-nøglekort, netbankkonti eller betalingskort.

Kortnummer (fuldt kortnummer, kontrolcifrer og udløbsdato), MitID nøglekortet er privat og personligt og må IKKE digitaliseres eller uploades/sendes til andre.

Hvordan skal man forholde sig?

Hvis man modtager e-mailen eller sms’en, skal man:

  • ​Undlade at opgive nogen form for personlige kortdata
  • Videresende den til Nets’ phishing-analyse afdeling, phishing-alerts@nets.eu (valgfrit)
  • Slette den!

Hvis man modtager et telefonopkald, skal man:

  • Undlade at opgive nogen form for personlige oplysninger
  • Afbryde forbindelsen

Har man allerede opgivet sine personlige data, skal man hurtigst muligt få spærret den/de konti, det/de betalingskort eller NemID man har afgivet oplysninger om:

  • Spær MitID – læs mere her
  • Kontakt MitID Support på tlf. 33980010 for spærring af NemID adgangskode og NemID certifika
  • Spær betalingskort
  • Spær konto/konti
  • Spær netbank, hvis muligt
  • Kontakt Politet og opret en anmeldelse – KLIK HER

”Mit digitale selvforsvar” app:

I appen “Mit digitale selvforsvar” kan man få gode råd til hvad man skal gøre, hvis man har udleveret personlige oplysninger. Der kan også ses aktuelle phishing eksempler. KLIK HER for link til “Mit digitale selvforsvar”

Vil du vide mere om phishing, så kan du med fordel læse mere på Nets’ hjemmeside – KLIK HER